Dagelijks worden er wereldwijd wel meer dan twee miljard e-mails verstuurd. Niet zo gek dus dat simpelweg ieder mens over een e-mailadres wilt (en bijna moet) beschikken. Gelukkig hoeft een e-mailadres aanmaken en mails ontvangen en versturen helemaal niets te kosten. Daarom zijn mailproviders die een gratis e-mailaccount ter beschikking stellen razend populair. Je zult dus vast en zeker wel van deze gratis providers gehoord hebben. Hieronder hebben we de top onder de loep genomen, en maak jij een stuk gemakkelijker een keuze.

E-mail

Gmail

Wie zoekt op het aanmaken van een gratis e-mailadres, komt al snel terecht bij Gmail. Gmail is een dienst van Google en bestaat sinds 2004. Ze zorgden voor een flinke opschudding in de markt door maar liefst 1 GB aan opslagruimte kosteloos aan te bieden. Tegenwoordig is dit maar liefst 15 GB aan opslagruimte aan voor de gebundelde Google-diensten Gmail, Google Drive en Google Photos. Verder kun je maar liefst 25 MB per e-mail versturen. Niets lijkt te veel voor Gmail, dus als je veel wilt versturen en opslaan, is Gmail dé optie voor jou. 

Outlook of Hotmail

Bij Microsoft kun je kiezen voor één van de twee verschillende e-mailadressen: Outlook of Hotmail. Beide zijn er gemakkelijk om te gebruiken én gratis. Je kunt echter wel een premium versie aanschaffen waardoor je aan de rechterkant geen reclame meer ziet. Je hebt geen opslaglimiet, dus aan ruimte zul je nooit tekort schieten. Daarnaast beschikken deze twee ook over goed werkende (en net zo simpele) apps voor Android, iOs en Windows. Heb je belang bij duidelijk overzicht, ga dan voor Outlook of Hotmail. 

Yahoo Mail

Met Yahoo Mail van - zoals je vast al kon raden - Yahoo zet naast Gmail een andere gratis mailprovider in op een grote hoeveelheid opslag. Het gaat om maar liefst 1000 GB (1 TB) aan opslagruimte. Zo behoort het verwijderen van oude mails tot het verleden. De keerzijde is echter dat Yahoo geen eigen clouddienst heeft. Zo wordt er dus niets automatisch opgeslagen (tenzij je het met Dropbox verbindt, maar dit kan je dus weer extra geld kosten aan opslag). Tenslotte maak je bij Yahoo makkelijk ‘wegwerp mailadressen’. Dit kan voor een deel dienen als preventiemaatregel tegen spam, omdat je zo’n mailadres kunt gebruiken voor aankopen in webshops of registraties op mailinglijsten. Heb je het account niet meer nodig? Dan verwijder je het in een paar simpele stappen. Zo verminder je dus het aantal ongewenste reclamemails in je inbox van je persoonlijke account. Als dit handig voor jou is, probeer Yahoo dan zeker eens kosteloos uit. 

GMX

GMX heeft twee verschillende domeinen: GMX.net is de Duitse versie en GMX.com is voor Engels-, Frans- en Spaanstalige gebruikers. Het Duitse GMX is wellicht minder bekend dan de hierboven genoemde aanbieders, maar weet desalniettemin te voldoen aan alle basisvoorwaarden. Ook hier is een groot pluspunt de (onbeperkte!) opslagruimte. Een ander belangrijk voordeel van GMX is de integratie met Facebook. Deze functie betekent dat GMX contactgegevens van Facebook kan bereiken, zodat alle e-mails van je vrienden (op voorwaarde dat deze openbaar worden vermeld) automatisch aan je lijst met contactpersonen kunnen worden toegevoegd. Zo is jouw contactenlijst dus snel gevuld met jouw naasten, dus dat scheelt jou weer een hoop zoekwerk! 

Aol Mail

Vele jaren geleden was America Online één van de grootste e-mailproviders, maar dit gratis e-mailprogramma speelt niet langer een prominente rol. Dit betekent echter niet dat het geen adequate gratis e-mailprovider is. Aol besefte dat het meer moest bieden. Dit leidde tot het vrijgeven van AIM (American Instant Messaging). AIM bood 2 GB gratis opslagruimte, dat op dat moment als enorm veel werd gezien. Tegenwoordig biedt de webportal onbeperkte opslagruimte. Aol Mail geeft de mogelijkheid om het striktheid niveau van je spamfilter te kiezen: laag, gemiddeld of hoog. Aol adviseert zelf om het op 'gemiddeld' in te stellen, omdat ze dit een adequaat beveiligingsniveau vinden, zonder dat je het risico loopt belangrijke e-mails te missen doordat deze in de map met ongewenste e-mail belanden.

Zoho

Zoho is een e-mailservice gericht op zowel particuliere gebruikers als bedrijven. Het gratis pakket is vrij eenvoudig, maar slaagt er toch in om aan alle belangrijke criteria te voldoen die belangrijk zijn voor een gratis e-mailprovider. Zoho biedt, net als Microsoft, een hele reeks softwareprogramma's. Naast gratis e-mail worden ook instant messaging, een tekstverwerkingsprogramma, kalender, delen van documenten, evenals verschillende andere functies aangeboden. Samen staan deze bekend als de 'Zoho Workplace'. Wanneer je gebruik wilt maken van meer dan alleen het e-mailprogramma, kun je voor een abonnement kiezen op verschillende, uitgebreidere pakketten. Hoe meer je betaalt voor een pakket, hoe meer opslagruimte je krijgt en hoe groter (meer MB's) de bijlagen kunnen zijn. Daarnaast heb je ook toegang tot extra functies als onderdeel van de Zoho Workplace. Ook erg fijn: Zoho is volledig reclamevrij.